مقالات

بازاریابی شبکه ای چیست

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی که به نام اختصاری MLM معروف است، یک مدل تجاری است که در آن تیم‌های فروش به‌هم‌پیوسته به صورت سلسله‌مراتبی محصولاتی را مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌فروشند و هم‌زمان زیرمجموعه‌ها یا نمایندگان فروش بیشتری استخدام می‌کنند.

اعضای موجود در یک شرکت MLM محصولات خاصی را به جامعه‌ای از مشتریان بالقوه می‌فروشند و تبلیغ می‌کنند. علاوه بر فروش، از آن‌ها انتظار می‌رود که اعضای جدیدی را برای پیوستن به سطوحِ فروشِ در حال گسترشِ جذب کنند.

بنابراین در ساختار یک شرکت شبکه ای همیشه سطوح یا سلسله‌مراتبی از نقش‌ها یا وظایف وجود دارد که می‌توان از طریق فروش یا استخدام موفقیت‌آمیز بیشتر، از سطوح و پله‌های ترقی بالاتر رفت و پاداش‌های بیشتری گرفت.

 

علت محبوبیت نتورک مارکتینگ چیست؟

نگاهی کوتاه به تاریخچه بازاریابی شبکه ای به ما نشان می‌دهد که علت محبوبیت این روش بازاریابی، سادگی آن است. افراد بدون اینکه نیازی به استخدام رسمی یا سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکار داشته باشد، می‌توانند وارد آن شوند و با فروش و جذب افراد بیشتر، درآمد هنگفتی کسب کنند.

در ایالات متحده حدود 75 درصد از درآمد فروش مستقیم از بازاریابی شبکه ای به دست می‌آید. همچنین تخمین زده می شود که بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان در نتورک مارکتینگ مشغول باشند

بازاریابی شبکه ای چطور کار می‌کند؟

در بازاریابی چندسطحی یک شرکت که در زمینۀ فروش مستقیم کار می‌کند یا به طور کلی یک شرکت (کسب‌وکار به مصرف‌کننده) محسوب می‌شود، محصولات یا خدماتش را به نمایندگان فروش می‌فروشد تا آن‌ها به عنوان صاحبان مشاغل کوچک خود عمل کنند و از راه فروش آن محصولات درآمد کسب کنند.

این توزیع‌کنندگان مستقل در ساختار MLM به عنوان نمایندۀ فروش شرکت فعالیت می‌کنند

آموزش بازاریابی شبکه ای چندان هم سخت نیست. معمولاً وقتی یک نماینده فروش در سطح پایین محصولی را می‌فروشد، افراد بالاتر از او بخشی از آن درآمد را کسب می‌کنند. نمایندگان فروش در بازاریابی شبکه‌ای به صورت ساعتی دستمزد نمی‌گیرند، اما در عوض در همه سطوح کمیسیون‌های ساختاریافته‌ای وجود دارد که به عنوان درآمد اصلی مدنظر این نمایندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *